Monday, April 25, 2011

Selesai sudah...

Alhamdulillah, syukur keatas limpah rahmat NYA, kerana diberi kesihatan & kekuatan untuk terus mengabdikan diri kepada yang ESA, Allah SWT yang satu. Syukur bercampur lega kerana selesai sudah tugasan menyiapkan laporan FYP yang mengambil masa 1 tahun. Sebenarnya wat dalam masa 1 minggu jer. Bermacam-macam pengalaman diperoleh sepanjang masa menyiapkan tugasan ini,meyiapkan laporan bagi diriku ini tidaklah susah mana, tapi bahagian nak tulis reference ngan table of content / figure / tables (jadual) tue yang x tahan nak buat. Sesuatu kerja yang amat melecehkan bagi diriku ni. Disini, tumpuan dan fokus mata amat lah penting agar tidak tersalah key in data2 yang diperoleh, disamping itu, padanan muka surat berserta figure/table mestilah betul. Malulah nnt kalau examiner baca report kita, isi report semua dah ok, tapi salah letak muka surat or salah wat reference.  Kalau kira, nampak benda2 nie semacam sangatlah remeh, tapi, benda yang remeh temeh ni la org suka sgt tgk. Benda remeh temeh ni la bleh effect kita punye grades @ markah, kerana ia menunjukkan tahap keseriusan kita ketika menyiapkan tugasan yang diberi. Bagi ku, tidak kisahlah untuk aku spent 1 jam, eh yeke 1 jam, cam lebih jer, untuk buat benda remeh temeh itu kerana berbanding masa yang di peruntukkan untuk menyiapkan project ini adalah 1 tahun, 1 jam itu berapa peratus sangat lah berbanding 1 tahun di gunakan masa untuk kerja ini. Bak kata pepatah, genggam bara api biar sampai jadi abu, buat sesuatu kerja itu, biar sungguh-sungguh walaupun ia sukar untuk dilakukan.

Kisah untuk hari ini pula, bangun pagi, buat report. Then cam biasa pergi la gpcl kat engin tu. Tengok ramai gak bdk2 ngan sibuk siapkan report plus bdk2 yang ngah print report diorang. Bagi diriku, mengedit report juga 1 tugasan yang melecehkan, tapi kna buat gak la. Dalam after zuhur tue, siap semua ar kerja mengedit. Maka kerja mem print pula dijalan kan. Mengikut pengalaman2 ku yang lepas, kerja mem print merupakan kerja yang pada dasarnya nampak mudah, tetapi, pada hakikatnya, kerja yang boleh memimbulkan tekanan perasaan jiga tidak dirancang / plan dengan baik. Mungkin bagi sesetengah org, siap jer report, bukak file report kat PC print, trus tekan butang print. Ok, nampak cam x de problem kan, masalah timbul bler kemungkinan printer tue, tengah ramai org 'que' @ berbaris. Coz biasa la, hari nak hanta report, maka ramai la orang yang ingin menggunakan perkhidmatan ini (maka sesiapa yg bwt buisness printing, maka beruntunglah bagi mereka). Bila que ramai, so, waktu menunggu juga lama, disamping itu, printer yang digunakan pula hanyalah 1 sahaja. maslah timbul bila semua org nak print pada waktu sama, maka, akan terjadilah orang lain terambil @ tertukar kertas ngan kita, dah semua bajet nk print 40 50 helai skali print, mana nak perasan kalau ada 3 4 helai kertas yang tercicir. ataupun x perasan ada kertas yang dakwat print x cukup. Maka pada waktu itu, tekanan perasaan @ tension akan melanda. Bagi ku, tidak mengapalah untuk print sikit2 (aku print 1 1 ikot chapter) biar lambat, asal selamat, dan x la pening2 kepale dok pikir pasal kertas yang missing. Bila wt sikit2, senang sket nak kira @ perasan kalau ada kertas yang tercicir.

Fuh... letih plak menulis, dok bagi tips untuk mem print untuk sape2 yang suka print byk2 tue, terutama, kat adik2 junior yang nnnt wt fyp next sem insyallah, ikot la nasihat ni baik2..fuh.... Ok2, 3 hari lagi, kna present depan lecturer plak, ok, lets be prepare, time utk wt slide presentation plak... Adios... As-salam...

0 comments:

Post a Comment