Thursday, March 31, 2011

Bertenang...

Ketika melakukan seusuatu, kita digalakkan supaya sentiasa bertenang & fokus ketika melakukan sesuatu. So, apakah ketenangan & fokus entri blog kali ini. Ya.. anda memang bijak, apalagi entry kali ini adalah dedication untuk kerja-kerja FYP ku yang sudah selesai (experimental sahaja yang dah siap, report belum lagi). So, hendak mendapatkkan result daripada experiment FYP ini, ia memerlukan kesabaran, kekuatan, ketabahan, kekentalan & segala jenis 'ke' mental & fizikal untuk meneruskan & menyiapkan kerja-kerja FYP ini. Eh tertinggal 1 lagi, fokus (pasal benda ini aje memang aku lang btol ar, asyik divert kat tempat lain jer) Hendak mendapatkan result experiment ini, bukanlah mudah seperti yang disangka, bila masuk klas, jumpe madam, semua nampak mudah untuk difahami & dipraktikkan. But then, sampai masa untuk mempractikkan apa yang sudah dirancang untuk dibuat. 1 1 masalah timbul. Mula dapat prob macam, "eh, kenape plak wayar ni x cukup sifat, larrr.... klip buaya ni dah berkarat, sampai nak bukak pon dah x bleh. Then, bler elok je problem2 ni dah setel, datang plak ar problem lain. (FYI, experiment FYP ku ini memerlukan aku untuk assemble circuit @ litar elektrik)

Masalah timbul apabila tiada bacaan dapat direkodkan daripada multimeter yang berfungsi untuk memaparkan nilai bacaan pada litar yang sudah di assemble. Then, kat sini, terpaksalah kami back track balik kerja2 kami untuk mencari diamankah kesilapan yang telah dilakuakan. Dan kat sini la, kesemua 'ke'  iaitu kesabaran, ketabahan, kekentalan dan lain memainkan peraan penting dalam menyiapkan tugasan FYP kali ini kembali menghantui diriku.

Alhamdulillah, seperti yang diramalkan, kesemua tugasan2 expeimental FYP ku ini telah siap juga akhirnya. Sekarang, boleh la nak study untuk final exam, n then, after that, buat report untuk FYP ni. Huh.... Most important things, mesti bertenang, sebab, kalau asyik nak buat kerja cepat2 je, at last nanti ada la benda lain yang tertinggal or ter'miss'. So baik buat slow2 (not too slow) n bertenang ketika buat. Kalau rase cemas atau risau sebab x dapat result yang dikehendaki, rilek2 dlu, kluar lab kejap. Ambil angin, tarik nafas byk2. Or pg la jalan2 pusing2 kat lab e5 tu kejap. e5 tu pon bukannye besar sgt....

Adios... sambung lagi cerita ni kemudian... nak g riadah jap... Hoho

0 comments:

Post a Comment