Monday, January 17, 2011

Kenapa Akal, bukan Ilmu....

Last week aku ada baca 1 artikel, yg kat dalam dia ada 1 quotes yg menarik. And the quotes also i share it on my FB wall.

"Tiap-tiap sesuatu, apabila terlalu banyak menjadi murah, melainkan akal. Bertambah banyak ia, bertambah tinggi harganya"

Saidina Ali B Abi Talib

pas aku baca quotes ni, then aku realise, y Khalifah Allah yg mahsyur ni ckp, melainkan AKAL... knape bukan ILMU. Ni membuatkan aku terfikir sejenak. Then, br aku realise, nape dia kate akal, bukan ilmu.

Akal, dikurniakan Allah S.W.T kpd manusia utk berfikir dgn menggunakan ilmu yg kt tuntut di atas muka bumi ini. Akal, hanya diberikan kpd manusia, dan tidak kpd haiwan. Jd, kpd manusia yg ada ilmu, tetapi tiada akal. Maka samalah bg mereka spt seekor haiwan, yg tidak mempunyai akal fikiran. 

Belakangan ini, kejadian buang bayi makin berleluasa, bayi yg tidak berdosa dibuang bgtu sj bagaikan sampah. Berita buang bayi ini dh jd mcm berita biase je, dh acap kali kluar suratkhabar maupun berita kat TV. Dh mcm2 komen dh org kat TV tu ks, seminar2, bengkel2 kesedaran, mcm2 lagi lah org bwt supaya org sedar akan masalah ni. Aku x mau la point finger kat sape2, ckp sape salah, sape btol. Cume nk kaitkan ngan quotes yg aku tulis kat atas ni je.

Aku percaya, org yg buang bayi ni bukan la org yg bodoh x pg sekolah, n aku pasti diorang ni paling kurang pon pg ar gak sekolah. Kire ilmu2 kat dunia ni diorang power la gak. Matematik, sains, geografi, sejarah.. etc, mmg diajar kat sekolah. Tp, apakan daya, ilmu yg dituntunt setinggi langit ni, x dpt menggunakan akal dgn btol. Kite sekarang ni sudah mcm kembali ke Zaman Jahiliah, zaman sebelum kelahiran Nabi Muhammad S.A.W. Dimana pd zaman tu, perkara membuang bayi  sudah menjadi trend @ budaya bg masyarakat arab pd zaman tu. Setiap kali ada kelahiran bayi perempuan, maka, ayah bayi tersebut, akan menanam bayi tersebut hidup2. Ini kerana mereka bimbang akan jika bayi itu membesar, dan akan membawa malu kpd keluarga mereka. Kerana wanita pd zaman itu diletakan di taraf yg rendah sekali.

Ada sahabat Rasulluallah yg menangis mengenang dosa nye semasa di zaman jahiliah dlu, dia mengaku telah membunuh 3 org anak perempuan nya. Dia btol2 menyesal atas tidakan dia, tp Rasulluallah menang kan dia, x pe, kerana itu dlu, ms dia jahil, x tahu. Skrang.. kire look forward ar. Nak bg tau nye, kt manusia ni, Allah dh guna akal fikiran, gunakanlah dgn btol. Dgn disuluh cahaya Al Quran & Sunnah, Insyallah kt x kn sesat & boleh berjaya di atas muka bumi Allah ni.

Jadi kat sini, kire Saidina Ali nye kata2 ni, mmg spot on ar, dia x ckp ilmu, tp dia ckp akal. Sebab sebanyak mana pon ilmu yg kt ada, tp x guna kan akal kt ngan btol, kt pasti akan sesat (plus tanpa Quran & Sunnah)

Renung2 kn & Selamat Beramal....

p/s disebabkan masalah teknikal, IRIIE 2011 tahun ni aku x masuk (aku sgt kecewa x dpt masuk, x pe2, ada hhikmah semua ni)

0 comments:

Post a Comment